De Uber van de bouwsector

De woningsector in Nederland wordt nog steeds geteisterd door achterstallig onderhoud. Ongeveer tien procent van de Nederlandse huizen zijn matig tot slecht onderhouden, met alle gevolgen van dien. Recentelijk is hiervoor de Woonderhoud applicatie gelanceerd. Woonderhoud wil af van de talloze onderhoudscontractjes die woningeigenaren hebben en wil naar één digitaal onderhoudsboekje om achterstallig onderhoud te voorkomen.

De bouwsector staat voor verandering
Verschillende factoren zorgen ervoor dat de bouwsector voor de waarschijnlijk grootste transitie ooit staat. Aan de ene kant verschuift het accent van de bouwsector volgens A. Thomsen, hoogleraar aan de TU Delft, van nieuwbouw naar onderhoud en beheer. De huizenvoorraad wordt steeds ouder waardoor onderhoud een steeds belangrijkere rol gaat krijgen. Aan de andere kant heeft de digitalisering zijn intrede gedaan in de bouwsector. Het ligt in de lijn der verwachting dat er de komende 50 jaar meer zal veranderen dan de afgelopen 500 jaar, zo stelt J. Rotmans, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit.

Digitaal onderhoudsboekje
Woonderhoud speelt in op deze trends door een mobiele applicatie te ontwikkelen waarin al het onderhoud samen komt. Een onderhoudsplanning wordt automatisch aangemaakt op basis van de kenmerken van de woning. Per onderhoudstaak ontvangt de woningeigenaar een herinnering waarin lokale onderhoudsbedrijven weergegeven worden. In tegenstelling tot vroeger, waar woningeigenaren talloze onderhoudscontractjes hadden die matig nageleefd werden, is het overzicht nu transparant en overzichtelijk. Vakmannen kunnen zich regionaal aanmelden om deel te nemen aan de Woonderhoud applicatie.

Buurtgenoten verenigen
Naast het tegengaan van achterstallig onderhoud focust Woonderhoud zich op nog een trend die op dit moment gaande is, namelijk collectief inkopen. Een woningeigenaar heeft de mogelijkheid om contact te leggen met buurtgenoten die hetzelfde onderhoud gepland hebben staan. Zij kunnen zich verenigen en samen een lokale vakman benaderen. Zowel de woningeigenaar als de vakman is hierbij gebaat. De vakman heeft immers een efficiënter doorloopproces en kan hierdoor kortingen aan klanten aanbieden.

De applicatie is gratis te downloaden voor Apple en Android toestellen.

Website: www.woonderhoud.nl

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top