close
  • maandag 30 november
Sport

Hoe train je als je ouder wordt? De 74-jarige Joan weet het antwoord!

Hoe train je als je ouder wordt? De 74-jarige Joan weet het antwoord!

Ouderen zijn steeds vaker te vinden in de sportschool. Ze zijn daar niet om even een stukje te lopen op de loopband, maar voor krachttraining. Hierdoor blijven ze fit, houden ze hun hoofd helder en halen ze meer uit het leven.

Neem een voorbeeld aan de zeventiger Joan MacDonald! Ze komt uit Canada, is 74 jaar en heeft met ‘@trainwithjoan’ 144.000 volgers op instagram. Niet vanwege haar leuke posts over haar kleinkinderen, maar omdat zij voor velen een groot voorbeeld is van het gegeven dat leeftijd niets zegt om er nog altijd goed uit te zien. Joan is een blij mens, slank, gespierd en vooral heel erg fit!

Het roer om

Dat was drie jaar geleden wel anders. Ze zat niet lekker in haar vel en hierdoor begon ze veel te eten. Geen gezonde dingen, nee junkfood. Hierdoor werd ze verslaafd aan suikers. En dat merkte ze aan haar lichaam, ze werd behoorlijk zwaar en haar bloeddruk ging behoorlijk omhoog net zoals haar cholesterolwaarden. Op een gegeven moment was de situatie zo erg dat ze medicijnen moest slikken. Ze kwam tot het besef dat ze moest stoppen met deze levensstijl. Niet gemakkelijk.

Gelukkig schoot haar dochter haar te hulp en maakte ze en omslag in haar hoofd. Ze ging gezonder eten en dat niet alleen, ze startte ook met krachttraining en cardio. Daarvoor moest ze wel vier keer peer week naar de sportschool. Ze merkte echter al snel resultaat en dat gaf haar de motivatie om door te zetten. Na een jaar was ze zo’n dertig kilo afgevallen. Fantastisch, ook geestelijk, want ze werd weer een blij mens.

Spiergroei stimuleren

Krachttraining is ideaal voor afvallen en het voorkomen van overgewicht. Daarnaast krijg je meer spiermassa en kracht. Vandaar dat mensen boven de vijftig hier veel baat bij hebben. Ze zeggen zelfs dat je klachten zoals rugpijn, depressie, diabetes en osteoporose hiermee kan verminderen. Boven de vijftig krijg je te maken met een afbraak qua spierweefsel en botweefsel. In cijfers zie je bijvoorbeeld dat iemand van 65 een spierkracht heeft van ongeveer 80% van de maximale waarde. Het risico dat je iets breekt na een val is daarmee een stuk groter.

Professionele begeleiding

Met krachttraining blijf je sterker. Let erop dat wanneer je start met krachttraining de juiste begeleiding krijgt. Zomaar wat gewichten gaan heffen is geen goed idee. Techniek en herhaling daar zit de kracht. Doe je een oefening fout dan helpt dat helemaal niets voor je spieren en botten. Oefeningen moet je leren en daarnaast is voldoende herstel en een warming-up ook van belang. De mooiste combinatie is natuurlijk duursport en krachttraining. Een aantal keer per week een half uur fietsen en dan niet op de hoogste stand van je elektrische fiets helpt mee om fit te blijven.

Luister naar de signalen van je lichaam

Regelmatig blijven bewegen is soms een lastige opgave. Probeer het in een groep te doen. Zo heb je sociale contacten en waarschijnlijk is het dan gemakkelijker om echt naar de sportschool toe te gaan. Hoe heerlijk is het om fit te blijven? Ga er voor maar luister goed naar je lichaam, heb je ontzettend veel spierpijn, sla dan een keertje over en herstel. Geen problemen? Ga dan iets pittiger trainen. Heb je vroeger altijd veel gesport dan kan je lichaam dat best aan. Ga niet te ver, want het is de bedoeling dat je het een hele tijd vol gaat houden. Dus niet een paar keer erg hard trainen, blessures oplopen en de sportschool gedag zeggen.

En ga door!

Joan lukt het tot nu toe om haar nieuwe levensstijl vol te houden. Ze is goed bezig, door niet overdreven hard te trainen of te weinig te eten. Over het eerste jaar vertelt ze: “hoe meer ik at, hoe minder ik woog”. Dat kwam omdat ze gezonder ging eten. Maaltijden met de juiste koolhydraten, proteïnen en goede vetten. Het gaat zo goed met haar dat ze geen medicijnen meer neemt. Nog altijd gaat ze naar de sportschool en doet krachttraining. Squads? Of een deadlift? Geen probleem hoor voor de 74-jarige Joan!

Geschreven door: Redactie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook