Stoel kapper

Is de klant altijd koning?

Op het laatste moment een kappersafspraak afbellen, een half uur te laten komen bij de geplande massage of de gemaakte reservering bij een restaurant vlak van te voren annuleren. Het gebeurt steeds vaker en ondernemers zijn er niet blij mee. De klant is koning, maar er zijn grenzen. Want klanten gedragen zich soms ronduit egocentrisch.

Vooral kleine zelfstandigen, die een annulering meteen in hun portemonnee voelen, hebben het moeilijk met deze onbetrouwbare klanten. Want wat doe je eraan? Ga je een voorschot vragen? Word je boos? Mag de klant nooit meer komen? Dat past totaal niet bij het idee van ‘de klant is koning’. Maar feit is dat er bij een deel van de klanten iets mis is gegaan met het besef van de waarde ‘afspraak is afspraak’.

Mobiele telefoon

De Belgische professor tijdssociologie Ignace Glorieux geeft de mobiele telefoon een deel van de schuld. Vroeger kon je elkaar niet zo makkelijk bereiken en dan was het afzeggen van een afspraak lastig. Maar tegenwoordig kun je heel snel schakelen, iedereen met één druk op de knop bereiken en dus ook snel een berichtje sturen om te zeggen dat er iets tussen is gekomen. Die telefoon is trouwens sowieso een stoorzender, want klanten komen regelmatig ergens bellend binnen en nemen tijdens een persoonlijk gesprek gewoon een inkomend telefoontje aan.

Minder hiërarchisch denken

Glorieux benoemt ook nog andere boosdoener: toegenomen egocentrisme en minder hiërarchisch denken. We gaan elkaar steeds meer als gelijken behandelen. Dat laatste is niet per se slecht, maar kan ook zorgen voor een gebrek aan respect. Met als gevolg dat een deel van de klanten geen boodschap heeft aan de gaten in de agenda van de kapper en de lege tafeltjes van de restauranthouder. Vooral in de vrijetijdssfeer gaan we nonchalanter om met afspraken. Doktersbezoeken en tandartsafspraken worden over het algemeen wel nagekomen. Al zien ook die een stijging van de afzeggers.

Is te laat komen dan het nieuwe op tijd zijn? Dat vindt Glorieux niet. We worden juist strenger qua stiptheid. Wachten is iets vreselijks geworden, iets wat ons enorm frustreert. Hebben we het dan drukker dan vroeger? “Nee, maar we hebben zoveel meer mogelijkheden. Wat we ook doen, we hebben het gevoel dat we tijd tekort komen,” aldus de professor.

Bron: De Standaard

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top