Jij ook de winterbanden er nog om?

Rij jij met deze tropische temperaturen nog op winterbanden? Dan ben je niet de enige. Ondanks dat er een tweede hittegolf aan zit te komen rijden naar schatting zo’n 500.000 Nederlandse automobilisten op winterbanden. Dat concludeert BOVAG na steekproeven.

Zevenenvijftig van de 944 gecontroleerde voertuigen reden nog rond met winterbanden, dat is dus  5,73 procent. Gekeken naar alle auto’s in Nederland (er zijn 8,6 miljoen personenauto’s), komt de brancheorganisatie uit op het getal van een half miljoen. Opvallende cijfers.

Nadelen van winterbanden in de zomer

Volgens de BOVAG is het gevaarlijk om in de zomer met winterbanden te rijden, omdat de remweg langer is en de wegligging verslechterd. Met deze temperaturen kan de remweg maar liefst vijftig procent langer worden. Verder slijten de banden sneller, maken ze meer geluid en veroorzaken ze een hoger brandstofverbruik.

All-seasonbanden

In de winter is ongeveer 35 procent van alle auto’s in Nederland uitgerust met winterbanden. Deze zijn veiliger bij koud en nat weer, omdat ze een kortere remweg hebben. Echter wordt het warmer buiten, dan kunnen winterbanden gaan vervormen. Er bestaan ook all-seasonbanden. Zoals de naam al zegt kunnen deze banden zowel in de zomer als de winter gebruikt worden. Een prima alternatief voor als je weinig kilometers maakt en niet alle dagen op de weg zit.

Wissel die banden!

De steekproef van de BOVAG toont aan dat één op de zes na de winter de banden niet omwisselt naar zomerbanden. Het gaat daarbij om een gevarieerd gezelschap: oude en nieuwe, grote en kleine, dure en goedkope auto’s, ze worden allemaal nog met winterbanden gespot ondanks de hoge temperaturen. Ons advies: wissel die banden gewoon. In de zomer ga je toch ook niet met een winterjas naar buiten? Zodra het lente is en de klok een uur vooruit is gegaan: wisselen!

Tips

Ga je de banden zelf verwisselen? Hierbij een aantal tips van de Wegenwacht:

  • Laat de auto op de handrem met alle vier de wielen op de grond staan, draai de wielmoeren of -bouten een slag los en krik de auto dan pas op.
  • Bij het vastzetten doe je omgekeerd hetzelfde: draai ze stevig maar niet helemaal vast, laat de auto zakken en zet hem op de handrem. Dan kun je alles definitief aantrekken.
  • Bij lichtmetalen velgen kan het gebeuren dat het wiel niet los wil komen door oxidatie – zeg maar aluminiumroest – tussen het wiel en de naaf. Handel dan als volgt:
    – Draai de bouten/moeren met de hand vast en laat de auto weer zakken.
    – Rijd een stukje vooruit, rem, rij dan een stukje achteruit en rem nogmaals. Daardoor schrikt het wiel los.
    – Krik de wagen weer omhoog en demonteer de bouten/moeren. Dan zal het wiel er gemakkelijk af komen.

Bronnen: BOVAG en ANWB 

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top