close
  • zaterdag 14 december
Vrije tijd

NPO Radio 2 populairste radiozender in 2018

NPO Radio 2 populairste radiozender in 2018

NPO Radio 2 is de best beluisterde zender in 2018. De zender behaalde afgelopen jaar een marktaandeel van 12,7 procent. Zo hoog heeft de zender niet meer gescoord sinds 1992.

Op de tweede plaats eindigde Radio 538. Jarenlang was dat de favoriet bij de luisteraars. 538 sluit het jaar af met een marktaandeel van 11,6 procent.

Op plek drie staat Sky Radio, dat een marktaandeel van 9,2 procent heeft. Een gedeelde vierde plaats is voor Q-Music en Radio 10. Zij behaalden een marktaandeel van 8,7 procent. Degenen die hun populariteit fors zien slinken zijn Radio 3FM en Veronica. Radio 3FM eindigt op 2,8 procent, dat is een daling van 0,7 procent vergeleken met 2017. Veronica daalt 0,5 procent en heeft daarmee een marktaandeel van 3,6 procent.

Top 2000 en Ruud de Wild booming

Door de populariteit van de Top 2000 is NPO Radio 2 in november en december marktleider. De Top 2000 zorgt voor een piek in het marktaandeel (16,9 procent). Maar ook Sky Radio scoort goed in de laatste twee maanden van het jaar. Dit dankzij de kerstmuziek die de zender dan volop draait. Het levert hun een marktaandeel van 10, 1 procent op.

Wie ook goed beluisterd wordt is Ruud de Wild. In 2015 werd hij door Radio 538 afgeserveerd. Plots leek zijn carrière voorbij. Nu heeft hij het best beluisterde middagprogramma op Radio 2 en haalt hij zelfs de Coen en Sander Show op 538 in. Hij is iedere werkdag te beluisteren van 16:00 uur tot 18:00 uur op Radio 2. Andere bekende dj’s op Radio 2 zijn: Gijs Stijverman, Jan-Willem Rood-Been en Rob Stenders.

Vernieuwde opzet 3FM

Serious Request  op Radio 3FM was dit jaar anders dan voorgaande jaren, maar dat heeft niet voor extra luisteraars gezorgd bij het zorgenkindje van de NPO. De zender leverde zelfs luisteraars in over de periode van november-december. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Nationaal Luister Onderzoek. 3FM scoorde een marktaandeel van 2,3 procent. Terwijl in voorgaande jaren juist tijdens Serious Request het aantal luisteraars omhoog ging. De jongerenzender organiseerde dit jaar geen Glazen Huis meer. In plaats daarvan gingen drie dj-duo’s in Nederland op pad om geld in te zamelen. Het resultaat: ruim 1,3 miljoen euro.

Geschreven door: Redactie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook