ProRail wacht niet langer en sluit gevaarlijke overwegen met betonblokken

ProRail gaat haast maken met het afsluiten van 120 onbewaakte overwegen in Nederland. De discussie heeft volgens hen nu lang genoeg geduurd.

Betonblokken

Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken”, zegt topman Pier Eringa van ProRail in De Telegraaf. Inspraakprocedures wacht hij niet langer af. In april van dit jaar kondigde Eringa ook al aan dat hij eind 2019 van alle onbewaakte spoorwegovergangen af wil zijn. Toen vond hij het al veel te lang duren in de politiek. „Ik vind het onverantwoordelijk om nog langer af te wachten tot iedereen is uitgepraat.”

Actiegroepen

De ProRail-topman loopt daarmee vooruit op ‘bureaucratie en slappe knieën’. Hij vindt het opmerkelijk dat omwonenden van gevaarlijke overwegen zich blijven verzetten tegen sluiting. Volgens hem zijn het niet alleen omwonenden die de sluiting van overwegen tegen willen houden, maar ook actiegroepen zoals boeren-of wandel en fietsverenigingen. Het vertraagt de boel enorm. “Onbegrijpelijk, je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt.”

Onverantwoord

De dertig gevaarlijkste overwegen, zonder bomen en bellen, gaan volgens hem nu sneller dicht dan in eerste instantie gedacht. “Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”, zegt Eringa.

Volgens De Telegraaf is de onbewaakte overweg bij Lunteren als eerste aan de beurt.

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top